Stres – jak nás ovlivňuje a jak s ním pracovat


Stres je reakcí těla na nebezpečnou situaci. Je tedy na nás, co jako nebezpečnou situaci vyhodnotíme. Každý z nás má tyto hodnotící mechanismy nastavené jinak. Obecně platí, že pokud nad něčím moc přemýšlíme, je to zdroj stresu.

Co tedy stres spouští? Jakákoli situace kterou vyhodnotím jako nebezpečnou pro sebe nebo třeba  pro lidi na kterých mi záleží. Může se jednat o fyzické nebezpečí (čelím dravci), stejně tak emoční nebezpečí (prožívání “zakázaných” emocí) nebo mentální (očekávání, hodnocení, manipulace, kritika…)

Např. Musím do práce přijít včas, protože pokud zase přijdu pozdě, šéf mě vyhodí. Pokud mě vyhodí, nebudu mít peníze na zaplacení nájmu, jídla…. pokud selžu, zklamu svou ženu. Co když se se mnou pak rozejde a najde si někoho lepšího?

Přirozenou reakcí je stav těla využít – tedy nějak se s nebezpečím díky nově nabytému stavu těla vypořádat. Je dokonce prokázáno, že při stresu dochází k tzv. kortikálnímu zbrzdění které působí, že mozek nemůže fungovat na 100%. Je tedy jasné, že stres se nedá vyřešit hlavou, naopak je třeba ho prožít. Dokonce i tělo se brání přemýšlení.

Stres je tedy logicky následek toho, že moc přemýšlíme a málo žijeme.

Chronický stres je tedy chronické odmítání vlastních emocí – chronické ne-prožívání. To nás nutí stále více být v hlavě – přemýšlet, protože vnímání těla (onoho tady a teď) by znamenalo vnímat emoce, kterým se snažíme vyhnout.

Tělo nezajímá o jak velký stres se jedná. Za všech okolností reaguje stejně. Při stresu v těle probíhají stovky biochemických procesů, které ho připravují na akci (na fyzické úrovni). Pokud je tedy celý náš život jeden velký boj, není se čemu divit, když se na něm stres podepíše.

Většina lidí dlouhodobému stresu otupěla – naučila se vytěsnit emoce s ním spojené. Pokud člověk dlouhodobý stres nedokáže ignorovat, začne trpět depresemi a úzkostmi – což je opět ne-prožívání emocí, avšak již vědomé.

Dlouhodobý stres však mění fungování celého organismu a nutno říci, že ovlivňuje takřka každý orgán. A to se děje i v případě, že stres vytěsníme. V takovém případě nás na něj nakonec musí upozornit až naše tělo, nebo lékař.

Pracovat se stresem lze až tehdy, když si uvědomíme, že ho prožíváme.

Jak se stresem pracovat? Je třeba prožít emoce spojené s onou stresovou situací. Tím si pomohu z krátkodobého hlediska – s aktuálním návalem emocí, které se pak ve stres nepromění.

Pokud chci ze života stres odstranit, musím však postupně začít měnit to, jak vnímám životní situace, které mě stresují.

V současné době nás spíš než fyzické situace stresují neprožité emoce a naše vlastní mysl, která ve snaze neztratit kontrolu generuje obrovské množství potenciálních nebezpečí.

Řešením je zkrotit mysl a využitím sebe-rozvojových technik přijímat strachy, které pohánějí mysl. Ideální je to zkombinovat s posílením orgánů bylinkami, TČM, akupresurou, su-juk atd.

Ještě přidávám seznam padesáti běžných příznaků stresu přímo od americké instituce pro stres:

  1. Časté bolesti hlavy, bolesti čelisti – přemíra vzteku
  2. Skřípání zuby – vztek
  3. Koktání, zadrhávání, zajíkání se – strach projevit kdo jsem
  4. Chvění se, třas rukou, rtů – zadržované emoce
  5. Bolesti krku, zad, svalové křeče – křečovitá potřeba mít kontrolu, tlak na sebe…
  6. Motání hlavy, otupělost, připitomělost – potlačování emocí, odmítání si připustit jak se cítím
  7. Zvonivé, bzučivé, či praskající zuby – vztek
  8. Časté červenání, pocení – vztek, návaly emocí
  9. Studené či spocené ruce, chodidla – rozdávání se druhým, ale zapomínám na sebe
  10. Sucho v ústech, problémy s polykáním – strach se projevit
  11. Častá nachlazení, infekce, opary – více příčin, kombinace
  12. Vyrážky, svědění, husí kůže, kopřivka – neumíme vytyčit hranice
  13. Nevysvětlitelné, či velmi časté příhody alergií – alergie na určité chování
  14. Pálení žáhy, bolesti žaludku, nevolnost – nemůžeme něco strávit
  15. Přílišné říhání, nadýmání – nemůžu něco strávit, neschopnost nechat jít (třeba minulost) a z toho pramenící emoce
  16. Zácpa, průjem, ztráta kontroly – strach nechat jít/ je toho na podělání se z toho
  17. Těžkosti s dýcháním, časté povzdychy – tíží mě má situace, smutek
  18. Náhlé útoky život ohrožující paniky – zoufalá potřeba neztratit kontrolu
  19. Bolest na hrudi, bušení srdce, zrychlený puls – strach ztratit lásku
  20. Časté močení – přílišný tlak na sebe
  21. Snížené libido či sexuální výkonnost – více příčin
  22. Přílišná úzkost, obavy, pocity viny, nervozita – nízká sebehodnota, strach selhat
  23. Zvýšený výskyt vzteku, frustrace, nepřátelství – vztek na sebe
  24. Deprese, časté změny nálady – nahromaděné emoce, sebenepřijetí
  25. Zvýšená, či snížená chuť k jídlu – zajídání emocí/nemoct emoce strávit – nechuť k jídlu
  26. Nespavost, noční můry, rušivé sny – neprojevené emoce ve snech hlava neumí kontrolovat
  27. Potíže s koncentrací, honící se myšlenky – odmítání vnímání sama sebe
  28. Problémy s učením a přijímáním nových informací – odmítání vnímání sama sebe
  29. Zapomětlivost, zmatení, špatná organizace – odmítání vnímání sama sebe
  30. Těžkosti s rozhodováním – odmítání vnímání sama sebe
  31. Pocity přetížení, převálcování – strach selhat
  32. Častý pláč, či sebevražedné myšlenky – nahromaděné emoce, sebenepřijetí
  33. Pocity osamocení, ztráta sebehodnoty – sebenenávist  a emoce s tím spojené
  34. Malý zájem o zevnějšek, či dochvilnost – odmítání vnímání sama sebe, útěk do vnitřního světa
  35. Nervózní zvyky, vrtění, klapání chodidly – ventilace nahromaděných emocí
  36. Zvýšená frustrace, podrážděnost – zadržování emocí
  37. Nepřiměřená reakce na hlouposti – nahromaděné emoce, kdy člověk podvědomě hledá důvod, aby je mohl uvolnit
  38. Zvýšený výskyt menších nehod – odmítání vnímání sama sebe,  útěk do vnitřního světa nebo do myšlenek
  39. Obsesivně – kompulzivní chování – zadržované emoce
  40. Snížená pracovní výkonnost, či produktivita – odmítání vnímání sama sebe, útěk do vnitřního světa
  41. Lži a omluvy pro zamaskování – např. mizerného pracovního výkonu – manipulace okolím za účelem odvrácení pozornosti ode mě (aby si nikdo nevšiml že…)
  42. Rychlá, či mumlavá řeč – odmítání vnímání sama sebe,  útěk do vnitřního světa nebo do myšlenek
  43. Přílišná obrana a podezřívání – neschopnost udělat hranice
  44. Problémy v komunikaci, sdílení – strach z odmítnutí
  45. Stranění se společnosti a izolace – strach z odmítnutí
  46. Neustálá únava, slabost – zadržování emocí
  47. Časté užívání léků (i volně prodejných) – potřeba získat pozornost
  48. Nabývání na váze, či úbytek váhy bez diety a změny stravy – zadržování emocí
  49. Silnější kouření, užívání alkoholu, či drog – odmítání vnímání sama sebe, útěk k něčemu jinému
  50. Hazard, či impulsivní nakupování – odmítání vnímání sama sebe, útěk k něčemu jinému.

Vše co jsem doplnila jako příčinu je jen orientační. Emoce se vrství a toto jsou jen příčiny nejvíce na povrchu – nejvíce viditelné.

LÍBÍ SE VÁM, KDYŽ JSOU VE ČLÁNCÍCH KLIKATELNÉ ODKAZY?  MĚ MOC, ALE BOHUŽEL NENÍ V MÝCH SILÁCH ODKAZY AKTUALIZOVAT PODLE ČLÁNKŮ NOVÝCH. BUDU MOC RÁDA, KDYŽ MI POMŮŽETE A DO KOMENTÁŘŮ NAPÍŠETE KDE JE TŘEBA ODKAZY PŘIDAT 🙂